fbpx

Waarom Breekjaar voor jouw kind?

Vleugels worden nu écht uitgeslagen. Keuzes worden gemaakt. Of valt dat nog helemaal niet mee? En is de keuze gemaakt; wat als die behoorlijk tegenvalt? Wist jij al precies wat je wilde ‘worden’?

Onzeker voor ouders én kinderen

Natuurlijk is het fijn om als ouder de zekerheid te hebben dat je kind goed terecht komt. Ergens moet je loslaten, maar wat is het goede moment? Hoe weet je dat je kind weerbaar genoeg is om niet verdwaald te raken in de hoeveelheid van keuzes? Vragen die terecht zijn in een sterk veranderende wereld. Vanuit veel hoeken wordt gesignaleerd dat jongeren onder grote druk staan.

Druk en (keuze)stress

Tel daarbij op dat de druk op het kiezen van de juiste studie enorm vergroot is. Door het leenstelsel maar ook door het aanbod: je kunt ‘alles’ worden. En als je alles kunt worden, is het wel belangrijk om de juiste keuze te maken en zo efficiënt mogelijk je doel te bereiken. Een beetje aanklooien is niet sexy. En dat levert stress op. Want wat als je nog niet weet wie je wilt worden? Maar gewoon wilt zijn wie je bent? Of dat minstens wilt gaan uitzoeken…

Wetenschappelijk onderzoek naar effect Breekjaar

Wetenschappelijk onderzoeksbureau Noorda en Co deden een onderzoek naar de effecten van een Breekjaar. Ruim anderhalf jaar lang volgden ze 42 deelnemers van Breekjaar, hun sociale omgeving en hun coaches om de effectiviteit van ons programma te onderzoeken.

Deelnemers voelden zich na hun Breekjaar zelfverzekerder, hadden een betere band met hun familie en vrienden, werden sociaal vaardiger, hadden een coherenter zelfbeeld en voelden zich beter in staat om een goede toekomstkeuze te maken. Lees hier meer over het onderzoek of lees hier de samenvatting van het onderzoek.

Cultuurfilosoof Gerard Rooijakkers gaf eerder op Radio 1 zijn interessante blik op deze ‘overgang naar het echte leven’. “Vroeger” was het heel normaal om door middel van een ritueel, een reis, een ‘pauze’ of zelfs door dienstplicht de schakel te maken naar het ‘echte leven’. Jongeren van nu krijgen veel minder de kans voor ‘trial and error’.

De correspondent schreef “.. het is ook een generatie die minder buiten de lijntjes kleurt. Een generatie die minder droomt en durft, minder fantaseert en exploreert.” En dat, terwijl het bedrijfsleven juist steeds meer behoefte heeft aan creativiteit en authenticiteit. Ook hier worden ze een stuk vrolijker van, mensen die vanuit eigen drijfveren hun bijdrage komen leveren. Wij zien het als een signaal dat jongeren die meer ruimte krijgen om hun keuzes voor te bereiden, succesvoller zullen zijn.

Metro meldde dat 75% van de jongeren overweegt om psychologische hulp te zoeken, simpelweg omdat ze geen ruimte vinden voor het uiten van hun gevoelens, twijfels, angsten, behoeften en wensen.

Binnen Breekjaar is juist veel ruimte om te ontdekken, te falen en te spelen. In het programma leren jongeren te voelen wat er nou écht speelt en de ruimte te nemen hier iets mee te doen. Het programma van Breekjaar zit vol tools die de Breekers weerbaarder maken.

(Oud-)Breekers geven dan ook aan na een programma meer zelfinzicht en zelfkennis te hebben – beter in staat zijn gegronde keuzes te maken. En niet onbelangrijk: mensen die zichzelf een tussenjaar gunden, worden minder vaak dropout bij hun uiteindelijk gekozen studie.

Toen en nu: een groot verschil.

In 1990:

…Kreeg je 600 gulden studiefinanciering. In koopkracht omgerekend is dat ongeveer €500,-. Nu krijg je alleen een lening.

…besteedden studenten gemiddeld zo’n 20 uur per week aan hun studie. Tegenwoordig is dat 34 uur per week. Hoeveel tijd is er over voor andere geestelijke verrijking of om te werken?

….had 25% van de Nederlandse bevolking een opleiding in het hoger onderwijs afgerond. Nu is dat 50%. De druk om daarbij te horen is groter en de concurrentie verdubbeld.

…waren er in Nederland 1.750 studies. Het aantal waar je nu uit kan kiezen is in die periode verdubbeld tot meer dan 3.500!

”Breekjaar is echt een onvergetelijke ervaring geweest voor onze zoon. Ik had niet gedacht dat dit zo enorm veel impact zou hebben op hem. Al in de eerste paar weken zag je dat hij opbloeide en na een jaar staat hij als een rots in de branding zo stevig in het leven.”

Lees het hele verhaal van de vader van Janosch

Leren kiezen

Leren kiezen is dus één van Breekjaars grootste motieven. Leren kiezen is leren falen. Verkeerde keuzes bestaan niet. Alleen als je iets probeert, kom je erachter of iets wel of niet bij je past. En als iets niet past, probeer je gewoon iets nieuws. 



Bij Breekjaar krijgen jongeren uitgebreid de mogelijkheid om uit te proberen. Persoonlijke ontwikkeling, creatieve uitdagingen, het proeven van de studies, loopbaanoriëntatie, (maatschappelijk) ondernemerschap en drie avontuurlijke buitenkampen om te ontdekken wie je bent, wat je leuk vindt en hoe je een loopbaan- of studiekeuze maakt.

Aanmelden voor een proefdag

Je kind wil stoppen met studeren. Hoe ga je daar mee om?

Omdat veel jongeren onder druk de verkeerde studie kiezen, komt het vaak voor dat ze voortijdig willen stoppen. Een moeilijke beslissing. Voor een kind, maar ook voor ouders. Een Breekjaar blijkt ook voor hen vaak een uitstekende optie. Voor het zover is, geven we graag wat handvatten.

Stap 1:
Accepteer dat het zo is

Het voelt misschien als falen, zowel voor je kind als voor jou. De kans is groot is dat er ‘schaamte’ of ‘schuld’ in het spel is: omstandigheden die tussen jullie in kunnen staan. Wees daarom mild en ga het gesprek aan. Dat is de beste basis voor beiden.

Stap 2:
Inzicht in de oorzaak

Kijk terug: Hoe ging het studiekeuzeproces? Welke omstandigheden waren er tijdens het studeren? Wat speelde er in de afgelopen maanden allemaal in het leven van je kind? Focus op inzicht en er is kans dat je zo de ‘mislukking’ in een ‘leerervaring’ verandert.

Stap 3:
Draagvlak

Ondanks je grote verantwoordelijkheidsgevoel, hoef jij niet de enige persoon te zijn voor je kind. Wie kan er een helpende rol vervullen? Een oudere neef of nicht? Jongeren in de omgeving die zelf gestopt zijn? Of misschien een studiekeuze-professional? Voor jou als ouder kan het ook helpen om met ervaringsdeskundige ouders te praten.

Stap 4:
Oarm de beslissing

Je kind wil stoppen. Punt. Dit betekent dat hij of zij zónder die studie gelukkiger zal zijn dan mét. De komende maanden is je kind bevrijd van een last en heeft nu de mogelijkheid om te ontdekken wat hij of zij echt leuk vindt. Deze tijd benutten om weer perspectief te gaan zien, kan heel motiverend werken. Je kind heeft zichzelf de kans gegund om het pad te volgen dat hem of haar gelukkig maakt.

Stap 5:
Bekijk de opties

Ondersteun je kind in deze onzekere periode. Blijf het gesprek aangaan. Vraag waar behoefte aan is. Bekijk wat je kind met de rest van dit studiejaar kan gaan doen. Probeer te stimuleren dat je kind gaat ontdekken wat écht bij hem/haar past. Goed om te weten: Breekjaar heeft ook een halfjaarprogramma.