Is Breekjaar iets voor mij?

Is Breekjaar iets voor mij? 

Foto: Mark Koenen. 

Foto: Mark Koenen. 

Oké, die middelbare school is voorbij. Of je studie was toch niet wat je ervan verwachtte. Maar wat nu? Het is tijd voor een nieuwe stap, een nieuwe uitdaging. De grote vraag is alleen: welke uitdaging? Want kies je voor een (nieuwe) studie, een verre reis of ga je een jaar werken? En als je gaat studeren weet je dan wat je gaat studeren? En zo ja, waar ga je dan studeren en met wie?

Genoeg vragen maar weinig antwoorden. Wat je wel zeker weet is dat je in ieder geval de goede keuze wilt maken. Maar, hoe doe je dit? Want ondanks alle studie-testen en adviezen kom je er niet uit... 

Breekjaar is een van de mogelijkheden als je een tussenjaar wilt doen. Breekjaar is geschikt voor jou als je een antwoord wilt hebben op de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?  

  • Twijfel je over de keuze die je moet maken na de middelbare school? 

  • Of heb je al eens een foute studiekeuze gemaakt?

  • Wissel je continue van je keuzes?

  • Ben je bang om de verkeerde keuze te maken?

  • Heb je eigenlijk geen idee wat je leuk vindt en wat je kunt?

  • Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging?

  • Wil jij een jaar oriënteren, ervaren en doen? 

  • Ben je tussen de 16 en 24 jaar? 

  • Zit je op vmbo, havo, vwo, mbo, hbo of wo?


Waarom een tussenjaar?

Zal ik een tussenjaar nemen of niet? Als jij je dit weleens hebt afgevraagd, is een tussenjaar sowieso goed voor jou. Danielle Vogels van Targetfocus maakte een website om je te helpen jouw twijfels te overwinnen, risico’s te beperken, te bepalen welke invulling van een tussenjaar goed is voor jou en je ouders hiervan te overtuigen. www.tussenjaartwijfels.info

Om te beginnen het bewijs dat een tussenjaar goed voor je is. Dit blijkt onder meer uit het Gap Year onderzoek (2012) van het Europees Platform Internationaliseren in Onderwijs en de Nuffic (de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs) en uit onderzoek van Joseph O’Shea; hoofd van Florida State University’s Office of Undergraduate Research. Hij beschrijft zijn bevindingen in het boek ‘Gap Year: how delaying college changes people in ways the world needs’, dat begin 2014 verscheen. Uit deze onderzoeken komen de volgende opbrengsten van een tussenjaar naar voren: 

  • Meer levensinzicht en zelfinzicht. (Doordat je hele andere ervaringen opdoet dan wanneer je meteen zou doorstuderen.)
  • Meer doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en zelfvertrouwen. (Doordat je met andere uitdagingen te maken krijgt.) 
  • Meer motivatie. (Doordat je in het tussenjaar je drijfveren kunt gaan volgen. En uiteindelijk meer motivatie om te studeren; als je hier echt zelf voor kiest en niet omdat je ouders of anderen dat van je verwachten.)
  • Een betere studiekeuze en betere studieresultaten. (Door de punten hierboven.)
  • Betere talenkennis. (Vooral als je in je tussenjaar naar het buitenland gaat; in Breekjaar zitten twee maanden buiteland)
  • Meer contact met andere culturen en lagen van de bevolking. (Ook als je in Nederland blijft; doordat je te maken krijgt met mensen van andere leeftijden en uit andere lagen van de bevolking dan in een schoolse omgeving.) 
  • Meer levensgeluk. (Door alle hierboven genoemde punten.)

Bron:  Danielle Vogels, 2014 / www.tussenjaartwijfels.info